01 |
1. akt, 1. scene
Jeppe.
Hvordan bliver komediens konflikt antydet allerede fra scenens begyndelse?
|
00:01:32
|
02 |
1. akt, 3. scene
Per Degn.
Hvilket indtryk får vi af Per Degn her ved det første møde?
|
00:02:31
|
03 |
1. akt, 1. scene (forts.)
Jeppe.
Hvad er det Jeppe siger om misundelse og lærdom?
|
00:03:07
|
04 |
1. akt, 2. scene
Jeppe, Per Degn.
Per Degn oversætter Erasmus Bergs brev... Hvor god er Per til latin?
|
00:03:42
|
05 |
1. akt, 3. scene (forts.)
Per Degn.
Hvordan ser Per på sit arbejde? Hvad er vigtigt for ham?
|
00:07:21
|
06 |
1. akt, 4. scene
Nille, Jeppe, Per Degn.
Hvad føjer denne scene til billedet af Per?
Hvordan er Nille og Jeppes forhold til lærdom og viden?
|
00:08:46
|
07 |
1. akt, 5.. scene
Jeronimus, Magdelone, Lisbed, Per Degn, Jeppe, Nille.
Vi møder her EMs svigerfamilie - beskriv kort Jeronimus, Magdelone og Lisbed.
|
00:14:26
|
08 |
1. akt, 6. scene
Jeppe, Nille, Per Degn, Jacob.
Jacob kommer løbende og fortæller, at EM er på vej. Hvordan beskriver Jacob sin storebror?
|
00:17:28
|
09 |
2. akt, 2. scene
Jacob, Erasmus Montanus.
Hvorfor siger EM, at han og Jacob ikke er brødre mere?
|
00:18:27
|
10 |
2. akt, 1. scene
Erasmus Montanus.
Hvordan "præsenterer" EM sig?
|
00:19:40
|
11 |
2. akt, 2. scene (forts.)
Jacob, Erasmus Montanus.
Hvordan ser EM på sin fremtid? Giftermål, arbejde mm.?
Hvad handler Jacob og EMs afsluttende skænderi om?
|
00:21:15
|
12 |
2. akt, 3. scene
Jeppe, Nille ,Erasmus Montanus, Jacob.
I scenen fortæller EM om, hvad han synes er vigtigt ved at studere og hvad det vil sige at være lærd. Sammenfat hvad han giver udtryk for?
|
00:25:34
|
13 |
2. akt, 4. scene
Jeppe, Nille.
Hvad mener EMs forældre om ham?
|
00:29:51
|
14 |
2. akt, 5. scene
Jacob, Jeppe, Nille.
Hvad fortæller Jacobs lille beretning om EM og hans adfærd?
|
00:31:19
|
15 |
3. akt, 1. scene
Nille, Jeppe, Erasmus Montanus.
Hvad fortæller EM, at der er foregået på hans vej hen til Lisbed? Hvad siger det om EM?
|
00:32:22
|
16 |
3. akt. 2. scene
Jeppe, Nille, Erasmus Montanus, Jesper Ridefoged.
I samtalen mellem Jesper og EM kommer to forskellige syn på Jorden, månen og stjernerne frem. Gør kort rede for de to anskuelser? Hvad siger denne samtale om de to personer?
|
00:35:08
|
17 |
3. akt, 3. scene
Jeppe, Nille, Erasmus Montanus, Jesper Ridefoged, Per Degn.
I scenen duellerer EM og Per på viden og latin. Beskriv og karakteriser duellen? Hvem har ret? Hvem vinder? Hvorfor dette udfald?
|
00:38:06
|
18 |
3. akt, 4. scene
Jesper Ridefoged, Jeronimus.
I scenen erfarer Jeronimus om EMs navneskifte og hans påstand om, at Jorden er rund. Hvordan forholder Jeronimus sig til det?
|
00:42:36
|
19 |
3. akt, 5. scene
Erasmus Montanus, Jeronimus, Jesper Ridefoged. Jeronimus hører Erasmus udlægge den nyeste viden om Jorden og solsystemet, og bliver forfærdet. Hvorfor bliver han det? Og hvilke konsekvenser har det?
|
00:44:42
|
20 |
3. akt, 6. scene
Magdelone, Lisbed, Jeronimus, Erasmus Montanus, Jesper Ridefoged.
Erasmus fastholder overfor sin kommende svigerfar, at Jorden er rund, og forlovelsen stilles på standby. Hvordan forholder de tilstedeværende personer sig til det?
|
00:50:04
|
21 |
4. akt, 1. scene
Erasmus Montanus.
Konflikten er på sit højeste. Hvad tænker EM om konflikten?
|
00:53:25
|
22 |
4. akt, 2. scene
Jesper Ridefoged, Per Degn, Erasmus Montanus.
Jesper og Per prøver at bilægge konflikten ved at tale med EM. Hvordan forløber samtalen? Hvad kommer der ud af den?
|
00:54:11
|
23 |
4. akt, 3. scene
Jeppe, Nille, Erasmus Montanus.
Jeppe og Nille prøver også at afvikle konflikten? Hvordan? Og hvad kommer der ud af det?
|
01:00:44
|
24 |
4. akt, 4. scene
Erasmus Montanus, Jacob.
EM får et brev fra Lisbed. Hvad står i brevet? Hvilket dilemma sætter det EM i? Hvad vælger han at gøre?
Jacob søger også at bilægge konflikten. Han indleder en diskussion med Erasmus bl.a. om hvad der er vigtigst at "studere"... Gør rede for Jacobs synspunkter? Hvad siger EM til det?
|
01:01:22
|
25 |
5. akt, 1. scene
En Løjtnant, Jesper Ridefoged.
Løjtnanten indtræder på scenen som en "Deus Ex Machina". Hvad er hans opgave? Hvorfor?
|
01:11:33
|
26 |
5. akt, 2. scene
Løjtnanten, Erasmus Montanus.
Løjtnanten vil gøre Erasmus til soldat. Hvordan gør han det?
|
01:12:43
|
27 |
5. akt, 3. scene
Jesper, Niels Korporal, Erasmus Montanus, Løjtnanten.
EM bliver soldat og bliver sat til at eksercere. Hvordan tager EM det?
|
01:15:58
|
28 |
5. akt, 4. scene
Løjtnanten, Niels Korporal, Erasmus Montanus.
EM piber, men bliver sat til at fortsætte.
|
01:18:27
|
29 |
5. akt, 5. scene
Jeronimus, Magdelone, Lisbed, Jeppe, Nille, Løjtnanten, Erasmus Montanus, Niels Korporal.
Jeronimus og EM taler om den situation EM er havnet i. Hvad taler de om? Og hvordan forløber samtalen?
|
01:18:55
|
30 |
5. akt, 5. scene
Løjtnantens tilretteviser Erasmus Montanus, efter han er blevet løskøbt af Jeronimus.
Dette r en meget vigtig monolog Løjtnanten har: Hvad er det, han fremhæver som positive og negative egenskaber ved en lærd mand? Og hvad skal man bruge sin lærdom på?
|
01:21:03
|