01 |
Hr. Storm
Hvem er hr. Storm? Hvilke karaktertræk har han?
|
00:01:00
|
02 |
gelinde
Hvad betyder det at gå "gelinde"?
|
00:01:06
|
03 |
Fru Rask og Irene
Fru Ras og Irene bor over for hr. Storm. Hvordan er de? Hvilke karaktertræk har de?
|
00:01:20
|
04 |
Lydeffekter
Her anvendes en lydeffekt, den hedder effektlyd, fordi lyden ikke er sådan i virkeligheden. Hvorfor anvendes der effektlyd her, tror du?
|
00:03:31
|
05 |
Forældre
Hvordan fremstiller Ole Lund Kirkegaards forældrene? Find tillægsord, som beskriver dem.
|
00:04:55
|
06 |
Lyd
Læg mærke til hvordan musikken skifter i dette klip. Hvad fortæller musikken? Hvorfor skal Frode lære fiduser? Laver han allerede ballade? Hvem mener han allerede laver ballade nok?
|
00:05:21
|
07 |
Simme
Hvem er Simme? Lyt til lyden; hvad fortæller den om Simme?
|
00:06:21
|
08 |
Hr. Storm, fru Rask og Irene
Hvordan opfører de sig i dette klip? Hvad fortæller det om deres karaktertræk?
|
00:06:52
|
09 |
Frodes mor
Hvordan er Frodes mor? Hvordan ville din mor reagere, hvis du hoppede så højt?
|
00:07:11
|
10 |
Lyd
Hvordan er lyden i dette klip? Hvorfor er den sådan, tror du?
|
00:07:26
|
11 |
Lange
Hvem er Lange? Hvordan er han? Hvorfor er han sådan over for Frode?
|
00:07:48
|
12 |
Frode
Hvad fortæller dette klip om Frode?
|
00:09:42
|
13 |
Klipning
Her klippes i filmen og du kan se, at linsen, hvorigennem du ser filmen er lidt sløret? Hvorfor er det sløret?
|
00:10:49
|
14 |
et problem
Der er opstået et problem - det koster penge at leje gården til at holde sommefest. Det driver handlingen i filmen videre. Hvad får det Frode til at gøre?
|
00:12:12
|
15 |
Efterlysning
Skriv en efterlysning, hvor du efterlyser Hr. Storms guldur. Her kan du se eksempler på, hvordan man skriver, når man skal efterlyse et kæledyr: https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/efterlysning/opret
Se Storms efterlysning under minuttal 00:17:18
|
00:13:40
|
16 |
moms
Hvad er moms?
|
00:16:48
|
17 |
Barndomsminder
Irene og fru Rask tænker tilbage på deres tid som børn, hvor de også kunne hoppe. Hvordan tror du, at hr. Storm tænker om sin barndom?
|
00:19:28
|
18 |
Viceværten
Beskriv viceværten med tillægsord. Se eventuelt klippet igen
|
00:21:03
|
19 |
Lyd
Læg mærke til lyden i dette klip. Hvad gør det ved handlingen - virker det roligt eller tiltager spændingen?
|
00:23:33
|
20 |
Læreren
Hvorfor bliver læreren ikke sur, som Frode og Fidus ellers har planlagt?
|
00:23:56
|
21 |
Planen....
Hvor har Frode fået ideen fra, så strømmen til viceværtens tv afbrydes?
|
00:26:52
|
22 |
Regler
Lav en liste over regler du er glade for. Det kan være regler derhjemme, i trafikken, på skolen eller andre steder, hvor du færdes.
|
00:34:50
|
23 |
Konskvenser
Hvorfor bliver læreren ikke sur? Og hvorfor er der ingen konsekvenser for Frodes fiduser? Hvordan passer det ind i andre ting du har set, hørt eller læst om Ole Lund Kirkegaards forfatterskab?
|
00:40:54
|
24 |
Alarm
Drengene har installeret en alarm i hr. Storms lejlighed. En alarm larmer. Hvordan reagerer Irene og fru Rask på aLARMen?
se også scenen 00:45:43
|
00:41:15
|
25 |
hr. Storms udvikling
Hvad er der sket med hr. Storm siden begyndelsen af filmen? Hvorfor har han ændret sig?
|
00:46:23
|
26 |
Viggo og Viggos far
Hvorfor kalder Frode ham for voksne Viggo? Hvilket forhold har Viggo og hans far? Se scenen igen.
|
00:48:17
|
27 |
Barn eller voksen
Det viser sig, at det er læreren, der er tyven. Hvorfor stjæler læreren fra hr. Storm?
|
00:55:48
|
28 |
Barndomsminder
Lav en mindevæg i klasse, hvor I hver især skriver jeres bedste barndomsminde. Lav evt. en tegning eller en skitse til eller medbring et udprintet foto.
|
00:56:40
|
29 |
sang
Lyt til sangen og læs teksten her: https://www.musixmatch.com/lyrics/Thomas-Buttensch%C3%B8n/Frode-og-de-andre-r%C3%B8dder
Find de steder i sangen der rimer.
Tænk over, hvorfor Frode og alle de andre rødder er nødt til at være rødder og lave fiduser?
|
01:11:28
|